Sep 18, 2008

Take Five


موسیقی هنری مانچینی تو پلنگ صورتی یه تجربه قشنگی از موسیقی جاز تو ذهن اکثر ماها هست ولی خیلی هامون همت نکردیم بریم دنبال این نوع موسیقی.شاید هم یکم واسه گوشامون شنیدنش ثقیله تا اونجایی که من خوندم ومیدونم این مو ضوع یه علت موسیقایی داره که توضیح میدم .مشخصه بارز موسیقی جازسنکوپ و نوسان ریتمیکه و بر خلاف موزیک کلاسیک که اجراکنندگان در صددند که آمیزه ایدآلی از صدا توسط ساز ایجاد کنند،بیشتر صوت و رنگ تک تک سازها در نظر گرفته می شود.از طرف دیگه از لحاظ هارمونی حجم فواصل نامطبوع یه خورده بالاست همه این عوامل به نوبه خودشون سبب می شن که گوشمون یه مقدار نامانوس باشه با این موزیک.ولی با گوش دادن زیاد کمکم حس زیبایی شناسی این سبک دستمون میاد.

موسیقی جاز به صورت تلفیقی با سبکهای دیگه موسیقی زیاد استفاده شده مثلا با فلامنکو.ولی یه سبک هست به نام Ska که نو جاماییکا خیلی محبوبه و به نوعی ریتم رقص به حساب میاد و موزیک رگه هم از این ریتم تاثیر گرفته.

حالا یه سری از نیکان روزگار اومدن جاز رو با اسکا تلفیق کرد و خداییش هم نتیجه جالبی داشته این کار.Ska Jazz که در حقیقت قاطی کردن عناصر ریتمیک اسکا با ملودی و بداهه نوازی جازه حاصله این تلفیقه.

آهنگ این پست از یه گروه نیویورکیه به نام Newyork Skajazz Ensemble .من کاراشونو خیلی دوس دارم امید دارم که این پست بتونه استارتی باشه واسه ایجاد علاقه به جاز.